Intussen in het asiel: Veelgestelde vragen

Intussen in het asiel: Veelgestelde vragen

Regelmatig krijgen we vragen over waarom we bepaalde dingen doen of niet doen. Het leek ons een goed idee om een aantal daarvan eens in het blog te beantwoorden. Misschien meteen ook nuttig voor mensen die de vragen nooit hebben gesteld, maar het zich eigenlijk wel afvroegen. En handig als we mensen hier naartoe kunnen verwijzen voor een antwoord (nee hoor, dat noemen we niet lui, dat heet efficiënt).

Waarom hebben jullie een 0900-nummer?

Het simpele antwoord is: geld. Met de opbrengst van dit nummer kunnen we onze telefoon- en internetkosten betalen. Op deze manier helpen alle mensen die ons bellen een klein beetje mee. Klanten die geen 0900-nummer willen of kunnen bellen, kunnen ons bereiken via e-mail of tijdens openingstijden langskomen.

Waarom maken jullie geen lijst voor mensen die een bepaalde hond/kat/kitten/konijn/etc. zoeken?

In het verleden hebben we dit wel gedaan. Vaak zijn mensen die dit vragen op zoek naar dieren die “gewild” zijn, bijvoorbeeld een hond die goed overweg kan met kinderen of een kat die geen problemen heeft met in een appartement wonen. In de praktijk bleek dat we een hele lijst moesten afbellen voordat we een geschikte kandidaat hadden. De één had al een ander dier, de ander had zich toch bedacht, enzovoort. En dan gaat er heel veel tijd in zitten, terwijl het dier in kwestie gewoon heel makkelijk plaatsbaar is. Daarnaast is het punt dat als we dit voor één klant doen, we het ook voor alle andere klanten moeten gaan doen. Wij laten, kortom, het initiatief het liefste bij de mensen die op zoek zijn naar een dier.

Waarom zijn jullie niet ’s avonds open?

We werken met een team van 7 personen (meer vast personeel kunnen we ons gewoonweg niet veroorloven). Met 7 mensen en 365 dagen per jaar bezetting hebben we besloten om het op de huidige openingstijden te houden: maandag t/m zaterdag van 13.00-16.00 uur. Wel maken we af en toe – beperkt – afspraken buiten de reguliere openingstijden.

Waarom mag ik niet langs de hondenkennels lopen? Dan kan ik zelf zien of ik een klik heb met een hond?

De asielhonden denken dat ze mee uit mogen als er iemand voor hun kennel stilstaat. Daar worden ze natuurlijk heel blij van, om vervolgens teleurgesteld te worden als diegene weer doorloopt. Dat is natuurlijk heel sneu. In onze kennel krijgen de honden al veel prikkels, daar hoeven we niet extra aan toe te voegen.  Als iemand interesse heeft in een asielhond, bespreken we eerst – zonder hond – of die plaatsing kans van slagen zou hebben. Als het antwoord ‘ja’ is, halen we de hond uit de kennel en beginnen we aan de eerste kennismaking.

Waarom reageren jullie soms zo langzaam op berichten via social media?

De collega’s die op de berichten via Facebook en Instagram reageren, hebben vaste momenten daarvoor. Voor sommige vragen overleggen we ook eerst met elkaar. Voor dringende vragen is het daarom beter om ons te mailen. E-mail lezen we de hele dag. Als u denkt dat uw dier bij ons is binnen gebracht als zwerfdier, kom langs! Dat kan elke dag tussen 8.00 en 17.00 uur.

Waarom moet ik ineens een formulier invullen als ik een kitten wil hebben?

Voor elk plaatsbaar kitten zijn er meestal vele liefhebbers. Dat is jammer voor de mensen die geen kitten krijgen en voor ons een luxe situatie. Voorheen lieten we de gegadigden langskomen, met als gevolg vaak een enorme file kitten liefhebbers op ons asielterrein. Inmiddels hebben we een oplossing gekozen die meer van deze (corona)tijd is. Iedereen die belangstelling heeft, kan een formulier invullen. Onze kattenverzorgers – die de kleintjes het beste kennen – kunnen dan per kitten de meest geschikte kandidaat uitnodigen voor een kennismaking. Voor volwassen katten en alle andere dieren hoeft u geen formulier in te vullen, maar kunt u gewoon een afspraak maken.

Volgende week plaatsen we nog meer antwoorden op veelgestelde vragen! Heeft u een vraag? Laat het ons hieronder in de reacties weten, of stuur ons uw vraag per e-mail.

Voor het plaatsen van kittens hebben we een speciale procedure.

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *