Hieronder leest u de antwoorden op vragen die ons regelmatig gesteld worden.
Algemeen
Nee, wellicht ten overvloede benadrukken we hier nogmaals dat Stevenshage een ‘no kill shelter’ is. Alle herplaatsbare asieldieren mogen net zolang in onze opvang blijven totdat we een nieuw thuis voor hen hebben gevonden. Soms lukt dat binnen een dag, soms duurt het meer dan een jaar. Het asiel is dus een tussenstation en géén eindstation. Alleen als een dier ernstig en uitzichtloos lijdt of gedrag vertoont dat gevaar oplevert voor de omgeving, zullen we euthanasie overwegen. Hierbij geldt altijd het zes-ogen principe: een team van dierenarts, verzorgers, beheerder en eventueel een gedragsdeskundige overlegt en beslist hierover.
Op ons asielterrein staan grote oranje containers van Stichting DierenLot. Hier kan iedereen zijn gebruikte kleding en schoenen in deponeren. Stevenshage krijgt een vergoeding voor elke kilo ingezamelde goederen. Per jaar een paar duizend euro, dus zeker de moeite waard! Dus: kleding en schoenen. Géén huishoudtextiel zoals lakens en dekbedovertrekken en géén ‘gevulde’ dingen zoals knuffelbeesten, dekbedden en kussens. Handdoeken en theedoeken kunnen we zelf goed gebruiken: we ontvangen ze graag in de donatiebak bij onze voordeur.
Bereikbaarheid
Het simpele antwoord is: geld. Met de opbrengst van dit nummer kunnen we onze telefoon- en internetkosten betalen. Op deze manier helpen alle mensen die ons bellen een klein beetje mee. Klanten die geen 0900-nummer willen of kunnen bellen, kunnen ons bereiken via e-mail of tijdens openingstijden langskomen.
We werken met een team van zeven personen. Met 365 dagen per jaar bezetting hebben we besloten om het op de huidige openingstijden te houden: maandag t/m zaterdag van 13.00-16.00 uur. Wel maken we af en toe – beperkt – afspraken buiten de reguliere openingstijden.
De collega’s die op de berichten via Facebook en Instagram reageren, hebben daar vaste momenten voor. Voor sommige vragen overleggen we ook eerst met elkaar. Voor dringende vragen is het daarom beter om ons te mailen. E-mail lezen we de hele dag. Als u denkt dat uw dier bij ons is binnen gebracht als zwerfdier, kom langs! Dat kan elke dag van 8.00 tot 12.00 uur en van 13.00 tot 17.00 uur.
Adoptie van dieren
Voor de asieldieren is het niet prettig als er steeds onbekende mensen langs hun verblijf komen. Daarom werken we uitsluitend op afspraak. Wilt u weten of een asieldier iets voor u is? Lees dan eerst de informatie op de pagina Adoptie van een dier en kies daar de diersoort van uw interesse. U kunt uw interesse in een plaatsbaar asieldier kenbaar maken door het formulier in te vullen op de pagina bij het desbetreffende dier. Op basis daarvan nemen onze dierverzorgers contact met u op. Als zij denken dat het dier bij u past, wordt u uitgenodigd voor een kennismaking. Zo is er voldoende tijd om uw situatie te bespreken en blijft het rustig voor de dieren.
De asielhonden denken dat ze mee uit mogen als er iemand voor hun kennel stilstaat. Daar worden ze natuurlijk heel blij van, om vervolgens teleurgesteld te worden als diegene weer doorloopt. Dat is natuurlijk heel sneu. In onze kennel krijgen de honden al veel prikkels, daar hoeven we niet extra aan toe te voegen. Als iemand interesse heeft in een asielhond, bespreken we eerst – zonder hond – of die plaatsing kans van slagen zou hebben. Als het antwoord ‘ja’ is, halen we de hond uit de kennel en beginnen we aan de eerste kennismaking.
In het verleden hebben we dit wel gedaan. Vaak zijn mensen die dit vragen op zoek naar dieren die “gewild” zijn, bijvoorbeeld een hond die goed overweg kan met kinderen of een kat die geen problemen heeft met in een appartement wonen. In de praktijk bleek dat we een hele lijst moesten afbellen voordat we een geschikte kandidaat hadden. De één had al een ander dier, de ander had zich toch bedacht, enzovoort. En dan gaat er heel veel tijd in zitten, terwijl het dier in kwestie gewoon heel makkelijk plaatsbaar is. Daarnaast is het punt dat als we dit voor één klant doen, we het ook voor alle andere klanten moeten gaan doen. Wij laten, kortom, het initiatief het liefste bij de mensen die op zoek zijn naar een dier.
Van de meeste zwerfkatten weten we niet of ze gelukkig zullen worden in een appartement, ze zijn tenslotte buiten gevonden. Daarom kiezen we in het belang van de kat meestal voor herplaatsing in een huis met tuin. Van afstandskatten weten we wel uit welke situatie ze komen. Hierdoor kunnen we goed inschatten of ze in hun nieuwe huis wel of niet vrij naar buiten moeten kunnen. Al met al zijn er daardoor relatief weinig katten waarvan we zeker weten dat ze geen moeite hebben met het leven als ‘binnenkat’, terwijl in de regio Leiden juist veel mensen een kat voor in een appartement zoeken.
Pension
De entingen voor dieren in ons pension zijn deels gebaseerd op de wettelijke eisen en deels op de aanbevelingen van onze dierenartsen. In het belang van de gezondheid van de dieren houden we ons hier strikt aan. Die preventie werkt natuurlijk alleen als álle dieren die hier logeren dezelfde entingen hebben gehad. Want stel je voor dat Poekie ziek wordt, doordat we Plukkie’s verlopen enting door de vingers hebben gezien. We vinden dat al onze klanten erop mogen vertrouwen dat we voor iedereen dezelfde regels toepassen.
We snappen de neiging om je dier uitgebreid gedag te willen zeggen als je met vakantie gaat en uit te willen leggen dat je echt, écht weer terugkomt. Het is best een emotioneel moment natuurlijk voor mens en dier. Toch hebben we gemerkt dat het pensionverblijf makkelijker verloopt voor de hond als hij niet zijn mensen ziet weglopen van zijn kennel en niet bedolven is onder de emoties van zijn mensen. Het weerzien daarentegen mogen hond en baasjes natuurlijk uitbundig samen vieren!
Wij vinden het fijn als onze poezelige gasten tijdens hun vakantie zoveel mogelijk loslopen. En omdat katten het fijn vinden om de hele dag door kleine beetjes te eten staan er op verschillende plekken bakken met droogvoer. Zodoende kan iedereen rustig zijn of haar hapje naar binnen werken. Maar voor een kat met dieetvoer is dat dus een probleem. De enige manier om 100% te garanderen dat de kat alléén zijn eigen voeding eet, is om hem in een hokje te houden.
Kleedjes of mandjes worden vies, gaan in de was en komen tussen de andere kleedjes in de kast terecht. Bij het ophalen van het dier moeten we dan hemel en aarde bewegen om “een zachtblauw kleedje” te vinden om mee terug te geven. Speelgoed wordt meegenomen naar het speelbos en krijgt daar spontaan ‘een andere eigenaar’. Of het mandje van thuis wordt in honderden kleine stukjes in de kennel teruggevonden met een uiterst onschuldig ogende viervoeter ernaast. Allemaal redenen waarom we liever geen spullen van thuis aannemen, behalve natuurlijk medicatie of eigen (dieet)voer. Alles wat een dier zich maar kan wensen is bij ons aanwezig; de zachtste dekentjes, het grappigste speelgoed en de lekkerste snoepjes. En voor de baas fijn om te weten dat Bobbie’s lievelingsmandje na de vakantie geheel intact thuis weer staat te wachten.