Het is de drukste tijd van het jaar. Het pension is volgeboekt, het asiel loopt vol en er is minder hulp omdat ook onze vrijwilligers op welverdiende vakanties gaan. Dus zetten we allemaal een tandje bij en gaan we zelf nooit in juli en augustus op vakantie. Het is immers moeilijk relaxen op een zonnig strand terwijl je weet dat je collega’s het superdruk hebben.
Het aantal vermiste katten dat wordt opgegeven stijgt. Een flink aantal van die katten logeert bij een oppas of heeft oppas aan huis. Als we vragen om een beschrijving, blijkt dat vaak lastig. Was ie nou grijs of cypers? Witte vlek? Uhm. En welke kleur had dat halsbandje nou?
Dagelijks krijgen we nog vele telefoontjes en mailtjes van mensen die op zoek zijn naar een pensionplekje voor hond of kat. Helaas mensen, we zitten echt barstensvol.
Als we ’s ochtends de nachtopvang checken zitten er deze week elke dag wel een paar honden in. De meeste van hen hebben een chip, maar bij een flink aantal blijkt er nog wel eens iets mis te zijn met de gegevens die bij de chip geregistreerd zijn. Sinds kort zetten we alle binnengekomen zwerfdieren met een foto via Instagram op onze website. De combinatie van beide systemen zorgt ervoor dat de meeste zwerfhonden snel worden opgehaald.
Ook de zwerfkatten stromen binnen deze week. Een aantal met en een aantal zonder chip.
Zo is daar zwerfkater Blue mét chip. Hij blijkt al sinds een jaar vermist te zijn. In die tijd is hij van Noordwijkerhout naar Katwijk gelopen. Een mooie blauwe kat op een camping, dat valt wel op en zo komt hij in het asiel terecht. Nog geen twee uur nadat hij bij ons binnen is gekomen, is hij weer veilig thuis. Een mooie verrassing voor de kinderen des huizes die een weekje op kamp zijn!
Dan Poesmauw. Zijn chip brengt ons bij een eigenaar in Utrecht. Die is Poesmauw al sinds 2009 kwijt. Toen woonde hij nog in Leiden. Poesmauw ziet er prima uit dus wachten we tot de ‘nieuwe’ eigenaar (die hoogstwaarschijnlijk Poesmauw sinds 2009 verzorgd heeft) zich nog zal melden. Zo niet, dan mag hij naar zijn nieuwe oude baasje verhuizen in Utrecht.
Dan is daar Koos de rode kater zonder staart. Voor lezers met een goed geheugen: hij kwam al eerder voor in een blog als ‘kat op grote hoogte’. Koos was toen op ontdekkingstocht in ons hondenbos. Ook dit keer was Koos kennelijk op verkenning uit want hij is een aardig stukje van huis gevonden. Zijn baasje komt hem meteen halen. De hondencollega’s herkennen hem direct, want de hond des huizes komt af en toe bij ons logeren. Vandaar dat Koos geen problemen had om het hondenbos te betreden.
De chip van poes Dup staat gelukkig ook goed geregistreerd. Haar baasjes zijn met vakantie maar zij komen haar zodra ze thuis zijn meteen halen.
Voor sommige katten moeten we iets meer moeite doen. Ook schildpadpoesje Rata heeft een chip. Op de bijbehorende telefoonnummers krijgen we geen gehoor. Onze conclusie is uiteindelijk dat de gegevens wel niet meer zullen kloppen. Maar we zoeken stug verder. Internet, social media. En jawel hoor, we krijgen via Facebook contact met de baasjes van Rata. Kennelijk is Rata ongerust geworden en naar haar baasjes gaan zoeken. De baasjes blijken op reis in Australië te zijn. Het zou dus wel een uitdaging zijn geworden voor Rata om hen te vinden, maar nu snappen we wel waarom er geen gehoor was.
Kater Moos heeft ook een chip. Die staat geregistreerd in Amsterdam en bij zijn naam staat bovendien de vermelding ‘vermist’. Dus extra belangrijk om snel een blije eigenaar te vinden. Helaas blijken alle gegevens die bij de chip geregistreerd staan niet meer te kloppen. Zo gemakkelijk laten we ons niet uit het veld slaan. Na een heuse Sherlock actie (met o.a. telefoontjes naar voormalige werkgevers gevolgd door een gewiekste combinatie van zoekwoorden op Facebook) vinden we de eigenaar! Die is met vakantie maar zal iemand sturen om de kat op te halen. Helaas krijgen we dan in plaats van een blij gezicht een verwijtende blik. De kat was helemaal niet vermist en ons verzoek om een vergoeding voor de dierenambulance en het verblijf van Moos valt ook niet geheel in goede aarde. Tja, dat maken we dus ook mee.
Dus voor alle diereigenaren:
- Laat je dier chippen
- Registreer de chip
- Check de registratie (bijvoorbeeld via chipnummer.nl of via de Android ChipInfo App)
- Zorg dat de oppas een recente foto heeft van het dier en een duidelijk signalement kan geven
Laatste blog & nieuws
Tijd voor Trudie: van suiker-oma tot…zwemdiploma?
Nadat moeder Trudie maar liefst zes pups grootbracht in het asiel, was het eind augustus 2023 eindelijk weer tijd voor Trudie zelf. Ze verhuisde naar haar nieuwe baasjes, die nog altijd stapelgek op haar zijn. Van knuffel-lama tot suiker-oma en van avonturen op het water tot hartgrondige dierenartshater: bekijk snel hoe het nu met Trudie gaat.
Book your English-spoken tour behind the scenes
NEW! Always wanted to take a look behind the scenes of your local animal shelter? Exclusively for our non-Dutch speaking followers, we now offer free tours in English! We are happy to show you all around our premises including our vet room, dog training facilities and our fenced dog forest. And of course you will get to meet many of our furry guests. The first tour will be on Sunday, February 16. Make sure to reserve your spot now!
Hovenier in het hondenbos: Leo van der Valk
In ons hondenbos komen natuurlijk vooral veel honden! Maar we doen ons best om die 3000 m2 bos ook geschikt te maken voor allerlei dieren, planten en bomen en zo de biodiversiteit te bevorderen. Hovenier Leo van der Valk helpt ons daar al jaren bij. Hij vertelt over inheemse struiken, omgevallen bomen en hoe een opvangplek voor regenwater best een uitdaging is in een bos waar menig hond wel van een lekker modderbad houdt…