Iets meer dan een week geleden krijgen we een brief. Geadresseerd: “Aan de bewoners van”. Afzender: Liander. Onderwerp: aankondiging stroomonderbreking. De strekking: op maandag 10 mei ‘s ochtends enkele uren geen stroom. Noodzakelijk onderhoud om onverwachte stroomstoringen voor te zijn. En dat ze het vervelend vinden maar dat de veiligheid van de monteurs vóór gaat. Vooral dat laatste vind ik een uiterst geldig argument.
Knijpkat in het donker
We gaan er voor het gemak van uit dat we de hele ochtend geen stroom zullen hebben. Dan kan het alleen maar meevallen, niet? Het heeft nog best wat voeten in de aarde. Geen stroom = geen warm water, geen stofzuiger, geen telefoon, geen wifi, geen koelkast, geen diepvries, geen CV, geen PIN, geen kassa, geen tondeuse, geen pensionformulieren, geen internet, geen wasmachine. En hebt u enig idee hoe donker het is op ons toilet? Hint: stik-geen-hand-voor-ogen-op-de-tast-zoekend-naar-de-uitgang-donker. We leggen dus alvast een toilet-zaklantaarn klaar en zondag overhandigt Syl aan Marianne plechtig een traditionele knijpkat als Marianne er heilig van overtuigd blijft dat haar telefoon als enige in Nederland géén zaklampfunctie heeft.
Klaar voor het Grote Donker
Maandag om acht uur schakelt onze deskundige de computerserver, de telefooncentrale en de omvormers van de zonnepanelen uit, maken we koffie en heet water voor in de thermoskannen en instrueren de vrijwilligers, die snel een emmertje heet water tappen voor sop. We schrijven een bericht voor klanten op onze website. Iedereen gaat aan de slag in afwachting van het Grote Donker.
Zelf besluit ik om de kantine een grote beurt te geven. Het is broeierig warm en ik ben blij als het pauze is. Het licht brandt vrolijk door. Na de pauze begin ik me af te vragen of ik de brief wel goed gelezen heb. Het was toch vandaag? “Ken je die grap?” begint Marianne…
Waar blijft die stroomstoring?
Eerst de kantine dan maar verder poetsen. Zwetend als een otter besluit ik om kwart over elf – met de stroom nog steeds op volle kracht voorradig – de klantenservice van Liander te bellen. Ik krijg aansluiting met een vriendelijke automatische dame die me een sms’je stuurt. En of ik op de link wil klikken. Dat wil ik wel. Als ik al mijn gegevens heb ingevuld mag ik, best handig, kiezen: bellen of appen. In eerste instantie kies ik voor bellen. Na twee minuten in de wacht word ik al ongeduldig en stuur alsnog een appje waarin ik vraag of Liander nou eindelijk nog eens de beloofde stroomstoring gaat verzorgen vandaag (misschien dat ik het iets anders heb verwoord).
Om half twaalf bel ik – wederom ongeduldig – nogmaals de klantenservice. Eén Dibevomagazine*) – gelukkig zonder pauzemuziek – later krijg ik contact en een reactie: “ze zijn op tijd begonnen en nog bezig”. Dat de monteurs hun werk kennelijk doen zonder stroomonderbrekingen vindt de klantcontactmedewerker wel opmerkelijk. Ik ook, gezien het veiligheidsargument in eerder genoemde brief. Ik spreek de hoop uit dat we niet alsnog stroomloos geraken en sluit af met “dan ben ik geholpen en wens ik u een fijne dag!” om zijn taak die hem kennelijk die dag nogal zwaar valt wat te verlichten. Ik weet niet of het lukt.
Mysterieuze bewoner
Dan zie ik een appje terug van Liander. Vincent vraagt of ik misschien per abuis de brief in handen heb gekregen die geadresseerd was aan huisnummer 1 met toevoeging “BIJ”. Omdat die niet bedoeld was voor “huisnummer 1 zonder toevoegingen”. Uhm. Hij zat in de brievenbus van nummer 1, het huisnummer van Dierentehuis Stevenshage. Ik woon zelf op 1a. Dus ja, ik ging er wel zo’n beetje van uit dat de brief hoe dan ook voor mij bedoeld was.
Ik kan het niet laten om terug te appen. Dat zo’n adressering dan best verwarrend is. Maar dat ik desondanks de tijd goed ben doorgekomen met schoonmaken en vakliteratuur. Hij reageert met: “Een brief als deze kan inderdaad verwarring opleveren als deze in andere handen komt dan de geadresseerden. Ergens rondom jouw huis zit een aansluiting die op naam van iemand anders staat, en daar was deze brief voor bedoeld. … In ieder geval goed om te lezen dat je de “extra” tijd ten volste hebt kunnen benutten om wat dingen te regelen die geen stroom nodig hebben.” Dankzij Vincent laat de klantenservice van Liander alsnog een prima indruk achter. Al ben ik nu echt stiknieuwsgierig naar de bewoners van Kenauweg 1 BIJ. Ik hoop op kabouters. Vanwege die kantinevloer, ziet u.
*) Dibevo is een brancheorganisatie voor ondernemende huisdierenspecialisten.
Laatste blog & nieuws
Plaatsing asieldieren tot en met 21 december
Vanaf zaterdag 21 december zullen wij dit jaar geen asieldieren meer plaatsen in verband met de kerstdrukte en vuurwerk. Een verhuizing is voor de meeste dieren al spannend genoeg; daarom verblijven ze tijdens de feestdagen in de relatieve rust van onze opvang. Dieren kunnen in deze periode wel besproken worden en vanaf donderdag 2 januari bij ons worden opgehaald. Zo kunnen aanstaande baasjes volop genieten van de feestdagen om hun nieuwe huisgenoot in het nieuwe jaar in alle rust te verwelkomen!
Koop nu loten en maak kans op geweldige prijzen!
Zie jij jezelf al zitten in een strandhuisje aan zee? Of ga je voor een fotoshoot van je hond of kat? Een unieke tekening van je huisdier? Een vachtbehandeling voor je konijn, cavia of kat? Allemaal? Dat kan! Doe mee met onze inmiddels legendarische loterij en koop je loten in onze webshop. De opbrengst is voor de dieren in het asiel en wordt ook nog eens verdubbeld!
Scoor de leukste cadeaus met korting in onze Vriendenshop!
Profiteer van 2 t/m 8 december van 25% korting èn gratis verzending op onze hele Vriendenshop! Je vindt er de leukste cadeaus voor jezelf of iemand anders. Wat dacht je bijvoorbeeld van de enige echte foute Stevenshage Kersttrui – die moet je hebben! De opbrengst voor de asieldieren wordt ook nog eens verdubbeld. Neem snel een kijkje!